Humour, Oui Dieu peut nous empreinter



السيدات والسادة ، اهلا بيكوا في المهرجان العالمي للوحات ، النهاردة عند المهرجان ومفاجاة من العيار الثقيل! هنسيبكوا دلوقتي مع الاغنية الخاصة بالهرجان للعام ده ............



ودلوقتي بعد ما كل الفنانين جاهزة لوحاتهم ، دلوقتي جهًا المفاجاة! فاضل لوحة واحدة بس ، اللوحة دي للفنان اللي احبه جدا في فترة الاخيرة! الفنان ادم ألبرت !! -اهلا بيك سير ألبرت؟ -نشكر الرب علي كل حال -كنا عايزين نطمن عليك بعد الظهر اللي اتعرضله؟ -نحمد الرب بقيت احسن بكتير. -كممم نبدأ المزاد العلني علي لوحة سير .... -لو سمحت ، قبل مادأ المزاد انا كنت حابب احكي قصة اللوحة دي. -طبعا طبعا احنا كلنا اكيد نحب نسمعها -في يوم من الايام قبل ما ابقي رسام مشهور كده ، كنت بشتغل في مطعم ، ايوا ايوا محدش يستغرب انا كنت بشتغل ويتر في مطعم! وفي اليوم ده كان يوم تعب وشغل كتير، ههه مش بحكم طبعا، بعد ما خلصت الشغل بليل مكنتش ناوي اخرج مع خطيبتي وانت ناوي اقعد مع الكلب بتاعي واستمتع بكوب الشاي الخاص بيا و اقعد اتفرج علي فيلم عربي، اصل انا بحب الافلام العربيواعوا اني من اصول عربية برضو ، المهم لو كنت نمت وانا بتفرج علي الفيلم اكيد محدش كان هزعل مني او لو كان الشاي وقع علي هدومي مكنتش هخرج مع خطيبتي ، بس هي كانت مضايقة لاني مكنتش بخرجها كتير وده بسبب شغل ، وكنت مضطر اني اخرجها! قومت لبست وروحت قبلها الكافيه ، وقعد علي الترابيزة الخاصة اللي بطلع علي الشارع ، اول مرة اشوفها في الكافيه ده! اول مرة اشوف واحدة وزي ما العرب بيقولوا حبيتها من اول نظرة! طول ما انا قاعد مركز معاها كانت قاعدة لوحدها ، خطيبتي جت ، قومت سلمت عليها وحضنتها وبوستها - انا برضو من اصل اجنبي هههه- قعدنا وبعد شوية لاقيت واحد جاي والبنت اللي قدامي دي مشيت معاه! اضايقت !! ايه اللي خلاني اضايق لدرجة ان خطيبتي لاحظت !! قولتلها وإن فن نمشي علشان انا مجهد من الشغل بس هي مكنش عندها اعتراض! شكلكوا زهقتوا ...؟ -صوت الاجابة بالنفي في القاعة علي- -لا لا ابدا اتفضل كمل يا انجليزى - اخبارك بزوجتى - كابتن كابتن منى طول المدى اللي فاتت البنت دي مخرجتش من دماغي! اكيد ده الحب !! المهم بقيت كل مواعيدها وكل الاماكن بحق ، ولكن ، كل الامور ، كل الامور ، كل الامكانات! لكن كل المحاولات كانت تكلل بالفشل! في مرة كنت قاعد مستوفها في الميدان علشان اشوفها ولما جت كعادتها لبست الهاند قبل أن تسمعها! بعتلها ادد !! اتأخرت ومقبلتش الادد ، معرفش ليه بعتلها مسدج وقولتلها 《انا قدامك علي فكرة》 عدي دقيقة ، والتانية ، وفيوع عملت للمسدج !! بصت حوليها! وبصتلي! ابتسمت ابتسامة بلهاء ، وهي كمان ابتسمت! قومت اكلمها وقولتلها 《ممكن نتمشي سوا ..! ريب الغريب انها لفريق !! ويمر الوقت! و روز تبقي من روتين يومي !! واننا نخرج كل يوم !! كانت بتحب الرسم ، وانا كذالك ، كنت كل يوم ارسم منها شوية ، لحد يوم ما قولتلها تقول لاهلها اني هاجيلها بكره علشان اخطبها! طبعا في اليوم ده سهرنا سوا ليل ليلة وهيانت فرحانة جدا! تاني يوم الصبح صحيت علي خبر موتها !! عملت حادثة وماتت! اختها اتصلت بيازاءليه ماتت القطاعلي ان بعد مااض لاهلها الصبح اهلها رفضوني !! خرجت جري من البيت وركبت عربيتها وماتت في حادثة !! محستش بنفسي غير وانا علي سرير في مستشفي! وجالي فقدان ذاكرة! نسيت كل حاجة الا! فاكرها وفاكر كل ثانية كانت معايا فيها! كأنه عقاب من الرب اني افضل فاكرها ....! اتحكالي اني بعد ما عرفت ان روز ماتت جالي انهيار عصبي وكسرت كل حاجة في البيت الا صورتها اللي رسمتهالها !! بعدها بقيت الرسام المشهور ادم ألبرت! تعرفوا على زي النهاردة اتعرفت علي روز في الميدان ، حاسس اني هقابلها النهاردة! - هل تعرفين كيف الحال؟ انا بعت كل لوحاتي ، ودي اللي فاضلة عندي! هااا تشتروا اخر ذكرياتي بكام !!؟ تاني يوم الصبح صحيت علي خبر موتها !! عملت حادثة وماتت! اختها اتصلت بيازاءليه ماتت القطاعلي ان بعد مااض لاهلها الصبح اهلها رفضوني !! خرجت جري من البيت وركبت عربيتها وماتت في حادثة !! محستش بنفسي غير وانا علي سرير في مستشفي! وجالي فقدان ذاكرة! نسيت كل حاجة الا! فاكرها وفاكر كل ثانية كانت معايا فيها! كأنه عقاب من الرب اني افضل فاكرها ....! اتحكالي اني بعد ما عرفت ان روز ماتت جالي انهيار عصبي وكسرت كل حاجة في البيت الا صورتها اللي رسمتهالها !! بعدها بقيت الرسام المشهور ادم ألبرت! تعرفوا على زي النهاردة اتعرفت علي روز في الميدان ، حاسس اني هقابلها النهاردة! - هل تعرفين كيف الحال؟ انا بعت كل لوحاتي ، ودي اللي فاضلة عندي! هااا تشتروا اخر ذكرياتي بكام !!؟ تاني يوم الصبح صحيت علي خبر موتها !! عملت حادثة وماتت! اختها اتصلت بيازاءليه ماتت القطاعلي ان بعد مااض لاهلها الصبح اهلها رفضوني !! خرجت جري من البيت وركبت عربيتها وماتت في حادثة !! محستش بنفسي غير وانا علي سرير في مستشفي! وجالي فقدان ذاكرة! نسيت كل حاجة الا! فاكرها وفاكر كل ثانية كانت معايا فيها! كأنه عقاب من الرب اني افضل فاكرها ....! اتحكالي اني بعد ما عرفت ان روز ماتت جالي انهيار عصبي وكسرت كل حاجة في البيت الا صورتها اللي رسمتهالها !! بعدها بقيت الرسام المشهور ادم ألبرت! تعرفوا على زي النهاردة اتعرفت علي روز في الميدان ، حاسس اني هقابلها النهاردة! - هل تعرفين كيف الحال؟ انا بعت كل لوحاتي ، ودي اللي فاضلة عندي! هااا تشتروا اخر ذكرياتي بكام !!؟ وجالي فقدان ذاكرة! نسيت كل حاجة الا! فاكرها وفاكر كل ثانية كانت معايا فيها! كأنه عقاب من الرب اني افضل فاكرها ....! اتحكالي اني بعد ما عرفت ان روز ماتت جالي انهيار عصبي وكسرت كل حاجة في البيت الا صورتها اللي رسمتهالها !! بعدها بقيت الرسام المشهور ادم ألبرت! تعرفوا على زي النهاردة اتعرفت علي روز في الميدان ، حاسس اني هقابلها النهاردة! - هل تعرفين كيف الحال؟ انا بعت كل لوحاتي ، ودي اللي فاضلة عندي! هااا تشتروا اخر ذكرياتي بكام !!؟ وجالي فقدان ذاكرة! نسيت كل حاجة الا! فاكرها وفاكر كل ثانية كانت معايا فيها! كأنه عقاب من الرب اني افضل فاكرها ....! اتحكالي اني بعد ما عرفت ان روز ماتت جالي انهيار عصبي وكسرت كل حاجة في البيت الا صورتها اللي رسمتهالها !! بعدها بقيت الرسام المشهور ادم ألبرت! تعرفوا على زي النهاردة اتعرفت علي روز في الميدان ، حاسس اني هقابلها النهاردة! - هل تعرفين كيف الحال؟ انا بعت كل لوحاتي ، ودي اللي فاضلة عندي! هااا تشتروا اخر ذكرياتي بكام !!؟ 



# A_I_3

First Story
Like this story?
Join World Pulse now to read more inspiring stories and connect with women speaking out across the globe!
Leave a supportive comment to encourage this author
Tell your own story
Explore more stories on topics you care about